وبلاگ کتاب فارسی

علم و دانش؛ فرهنگ سازی اجتماعی

وبلاگ کتاب فارسی

علم و دانش؛ فرهنگ سازی اجتماعی

هر جامعه‌ای برای پیشرفت باید فرهنگ مردم خود را غنی سازی کند، بنابراین، توجه به فرهنگ کتاب و مطالعه، یکی از مهمترین مسائل فرهنگی امروز جامعه ما خواهد بود.

منوی بلاگ
آخرین نظرات
  • ۱۸ فروردين ۹۶، ۲۰:۱۹ - هادی
    خوب

احساس نیاز به فرهنگ سازی کتاب

يكشنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۲، ۱۲:۳۵ ق.ظ

همانطور که مسلم است، سطح دانش و آگاهی یک جامعه می تواند در پیشرفت و تعالی آن بسیار مؤثر باشد، از این جهت هر کشوری در سرتاسر دنیا تلاش می کند تا بتواند سطح فرهنگ و آگاهی افراد جامعه اش را بهبود بخشد که در نتیجه باعث پیشرفت وضع زندگی مردم خواهد شد.

نیاز فرهنگی یکی از مهمترین مسائلی است که در رأس امور و اداره یک جامعه باید به آن توجه داشت.
جامعه ای را تصور کنید بدون سواد و سطح فرهنگی کافی! مرکز فرهنگی آموزشی در این جامعه وجود ندارد و کسب و کار و امرار معاش مردم مختل می شود و باعث می شود رقبایشان جلو بیفتند و خودشان عقب بمانند و چه بسا در دراز مدت این اجتماع از بین برد و دچار هرج و مرج شود! به نظر شما چه مشکلات دیگری در انتظار این جامعه خواهد بود که همه آن ها از سطح پایین فرهنگی آن نشئت می گیرد؟!
بطور قطع یک چنین جامعه ای نمی تواند دوام بیاورد چرا که نیاز فرهنگی مثل نیاز به آب و غذا برای نظام اجتماعی است که اگر نباشد نبض آن هم از کار می افتد، پس مسئولین و رهبران هر نظام اجتماعی ناچارند که بهبود سطح فرهنگی و دانش مردم را در اولویت های اصلی اداره امور مملکت قرار دهند.

کشور عزیزمان ایران، متأسفانه بخاطر جنگی که حدود 34 سال پیش، دشمنان و بدخواهان نظام جمهوری اسلامی برپا کردند دچار عقب افتادگی هایی شد! چرا که اگر در طی همین مدت 8 سال، کشور ایران به سمت افزایش سطح فرهنگی می رفت، مسلما از بسیاری جهات پیشتاز میدان بود، اما جنگ و دفاع به فرموده امام راحل (ره) در آن زمان در اولویت بود و می بایست ابتدا دست دشمن متجاوز را کوتاه کرده و بعد به فرهنگ سازی بپردازند.
اما مردمان ایران توانستند خیلی زود ضررها و خسارت هایی که دشمن وارد کرده بود را دفع کرده و بر امور مسلط شوند و میهن شان را به سوی هدف اصلی و کمال پیش برانند. به دستور امام خمینی (ره) پس از جنگ و بهبود نسبی وضع زندگی مردم نهادهای سواد آموزی تشکیل شد و ملت ایران پیشرفت خود را در زمینه فرهنگی از سرگرفت ... .

در دو دهه اخیر پیشرفت های چشمگیری از دانشمندان ایرانی دیده شده که باعث ترس و نگرانی دشمنان ملت علی الخصوص امریکا و اسرائیل، شده است، ملت ایران و دانشمندان علوم مختلف در زمینه های متفاوتی شروع به فعالیت های گسترده و خستگی ناپذیر کردند که تا آن روز سابقه نداشته بود، در رسانه ملی شاهد آن هستیم که هر روز از اختراعات و اکتشافات مهندسان و دانشمندان ایرانی بحث به میان می آید! در زمینه هسته ای که کمتر کشوری به خودکفایی در فن آوری هسته ای دست پیدا کرده است، ایران توانست رتبه بالایی کسب کرده و بر پیشرفت و رسیدن به قله های موفقیتش بیفزاید.

فرهنگ ادبی و کتابخوانی هم یکی از ارکان مهم و قابل توجه فرهنگ سازی اجتماعی است؛ کتاب، اهداف متنوعی دارد به عنوان مثال در مدارس از آن بعنوان کتاب درسی استفاده می کنند می کنند، نویسندگان آن را به کتاب رمان و داستان می شناسند و شعرا و ادبیان آن را به کتاب شعر، حکایت و دیوان می شناسند.

کتاب وسیله ای ارزشمند است که با بیانی شیرین و لطیف و در عین حال محکم و استوار مطلب را به خواننده انتقال می دهد. خواندن کتاب یک افتخار محسوب می شود و کسی که زیاد کتاب می خواند از سطح دانش و محبوبیت بیشتری نسبت به بقیه برخوردار است.
پس چرا نباید فرهنگ کتابخوانی را در جامعه رواج داد؟ چرا نباید با انتشار کتب مفید و ارزشمند سطح فرهنگی یک جامعه را ارتقاء داد از این جهت است که همه جا به فرهنگ، مخصوصا فرهنگ کتابخوانی اهمیت ویژه ای داده می شود و ما امیدواریم در آینده نه چندان دور کتاب دوست هر ایرانی و همراه او باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">