وبلاگ کتاب فارسی

علم و دانش؛ فرهنگ سازی اجتماعی

وبلاگ کتاب فارسی

علم و دانش؛ فرهنگ سازی اجتماعی

هر جامعه‌ای برای پیشرفت باید فرهنگ مردم خود را غنی سازی کند، بنابراین، توجه به فرهنگ کتاب و مطالعه، یکی از مهمترین مسائل فرهنگی امروز جامعه ما خواهد بود.

منوی بلاگ
آخرین نظرات
  • ۱۸ فروردين ۹۶، ۲۰:۱۹ - هادی
    خوب

یک نویسنده خوب چگونه باید باشد؟

چهارشنبه, ۲۸ فروردين ۱۳۹۲، ۰۵:۳۰ ب.ظ

بسیاری از افراد گمان می کنند که الزاما یک نویسنده خوب می بایست دارای قوای تجزیه و تحلیل مسائل و هوش و حافظه قوی و قدرت تسلط بالای برای نوشتن مطلب باشد، از این جهت است که بسیاری افراد حتی در دوران دانش آموزی و دبستان از نوشتن اجتناب می کنند، اما این طرز فکر ناشی از عدم وجود فرهنگ سازی صحیح در مورد نوشتن و نویسندگی است. برای رفع این مشکل بهترین راه این است که آموزش و پرورش از دوران دبستان شروع به این فرهنگ سازی کنند و نوشتن را امری ساده و قابل هزم جلوه دهد.

اینطور که عده ای گمان می کنند نیست! نویسندگی خیلی ساده تر از آنست که نیاز به داشتن هوش و ذکاوت باشد لازم به ذکر است که اکثر نویسندگان تاریخ نویسندگی، از امکانات تحصیلی مناسبی برخوردار نبوده اند، اما توانستند با بهره گیری از همان امکانات کم و تلاش و پشتکار به یکی از نویسندگان معروف زمان خود مبدل شوند و آثاری را به نشر برسانند که طرفداران بسیاری جذب نماید، در ادامه اموری را متذکر می شویم که داشتن آن برای کسی که علاقه به نویسندگی دارد لازم و کارآمد خواهد بود.

کارهایی که برای شروع به نوشتن لازم است انجام دهید

1. تصمیم و اراده: اگر برای شروع هر کار مهمی جهت مشورت به یک مشاور زبده و کاردان مراجعه کنید، در درجه اول، از شما در مورد هدفتان سؤال خواهد کرد. اراده و تصمیم قوی است که باعث می شود کاری به قدرت و توان بالا شروع شود و به نتیجه برسد. کسی که با اراده کاری را انجام می دهد در مورد کاری که به آن مشغول است انگیزه دارد و می داند که این کار او را به هدف مطلوبش خواهد رساند پس داشتن اراده و تصمیم قوی در مورد نه تننها نویسندگی بلکه هرکاری باید سرلوحه قرار بگیرد.

2. توکل به خدا: توکل داشتن به خدا باعث بیشتر شدن انگیزه و توان روحی و معنوی فرد در مورد هدفش خواهد بود کسی که به خداوند توکل داشته باشد کاری را از روی وظیفه انجام می دهد و به نتیجه خواهد رسید و باعث تحکیم روحیه وی در امر نوشتن خواهد شد.

3. خوانندگی قبل از نویسندگی: یک نویسنده خوب قبل از آنکه بتواند در هنر نوشتن سربلند و پیروز شود، ناچار است به خواندن نوشته های دیگران بپردازد، سیر در نوشته ها و مطالب دیگران علاوه بر اینکه بر دانش فرد می افزاید، باعث برانگیخته شدن حس نوشتن در فرد می شود سعی کنید در کتاب ها و نوشته هایی که به آن علاقه دارید دقت و تعمق به خرج دهید، با کمی تفکر، مطالب و سر رشته های فراوانی به دست شما خواهد رسید که هر کدام زمینه مساعدی برای نویسندگی خواهد بود.

4. مشخص کردن دایره نویسندگی: برای اینکه بتوانید نوشته های تخصصی تری بوجود بیاورید لازم است قبل از آن، موضوعی را که قصد دارید در مورد آن بنویسید، مورد تفکر قرار دهید و منابعی که برای نوشتن نیاز هست را جمع آوری کنید و بعد از دسته بندی مطالب ذهنی، آن ها را روی کاغذ پیاده کنید، توجه ویژه به این نکته باعث می شود کیفیت متنی که آماده می کنید بیش از پیش افزایش یابد و تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

5. تمرین: اگر به تازگی به نویسندگی روی آورده اید توصیه می شود قبل از نوشتن هر متنی، شروع به تمرین کنید مطلبی را (هر چه که باشد) در ذهن حاضر کنید و هر چه می دانید در مورد آن بنویسید، خیلی ها به اشتباه فکر می کنند که این نوشته ها ارزش دیگری نخواهد داشت اما همین دست نوشته های ابتدایی نتیجه کار شما را رقم خواهد زد با تمرین و تلاش می توانید ذهن خود را برای نوشتن آماده کنید. می بتوانید با سرعت و دقت بیشتری به توضیح دقیق آنچه در ذهن دارید بپردازید. بعد از گذشت مدتی نوشته هایتان را با یکدیگر مقایسه کنید، آنگاه متوجه پیشرفت خود در زمینه نویسندگی خواهید شد.

6. کپی برداری ممنوع، پردازش مجاز: اگر نمی توانید شروع به نوشتن کنید و شروع مطلب برایتان سخت است، می توانید از نوشته های دیگران استفاده کنید اما این استفاده نباید به نحو کپی برداری باشد، چرا که برداشتن مطلب دیگر نه تنها کار غیر اخلاقی است بلکه هیچ کمکی به پیشرفت شما در زمینه نویسندگی نخواهد کرد، اما پردازش مطلب روش خوبی برای نوشتن است؛ به این صورت که مطلب دیگری را بخوانید و با زبان دیگری از خودتان شروع به نوشتن کنید، با این کار از نوشته دیگران برای شروع کار خود بهره گرفته اید.

نظرات  (۱۸)

من واقعا از دارنده این وبسایت برخوردار هستم
این قطعه بزرگ نوشتن را در این مکان به اشتراک گذاشت.
با سلام از توضیحاتتون واقعا ممنونم به دوستان عزیز دیگر هم که طالب این هستند که مصاحبات نویسندگان مشهور و آموزش‌های گام به گام نوشتن رو ببینن پیشنهاد میکنم به این چنل سری بزنن:
@neviesandegan
 خوب

۰۸ فروردين ۹۶ ، ۰۸:۴۲ عبدالله قربانی
متشکر از رهنمای تان
وسواس فکری دارم وعاشق نویسندگی داغونم.
بد نبود
سلام.مطالعه بالایی دارم.میشه گفت کرم کتاب.تخیل در حدی ک جزی از زندگیم میشه.داستان نوجوان مینویسم.اما چ نوشتی.هر خطی ک میارم رو کاغذ عذابم میده تا ب دلم میشینه.ذهنم پر صحنه ها و ماجراهاست ام موقع نوشتن انگار الانه ک خفه شم.مشکلم کجاست؟کاش جوابمو میدادید.
جالب بود مرسی
چطوررررررر؟؟؟
۱۳ بهمن ۹۳ ، ۱۶:۵۶ مهدی عباسی
خیلی ممنون.

۲۳ آذر ۹۳ ، ۱۵:۴۷ سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی
jaleb bod
۲۶ بهمن ۹۲ ، ۱۵:۲۴ داریوش عبدالوند
با تشکر از همه دوستان اهل قلم 
اگر دوست داشتید خوشحال میشوم به سایت سینمایی بنده هم. سری بزنید 

با تشکر از راهنمایی  کمتر از دو سال اولین کتاب خود را چاپ خواهم کرد ان شا الله

۳۱ شهریور ۹۲ ، ۲۳:۰۵ الناز کریمی
ممنون از توضیحاتتون
به منم سر بزنید
۱۴ تیر ۹۲ ، ۲۲:۳۷ مجتبی محمدپناه
عالی بود.
۱۳ تیر ۹۲ ، ۱۹:۴۰ امیر حسین
واقعا دستت درد نکنه.چونکه من یک دانش آموز هستم و عاشق کتاب نوشتن.اما نمیدونستم باید از کجا شروع کنم.
۰۹ تیر ۹۲ ، ۱۶:۰۱ پدرام شاکری نوا
خیلی جالب بود، ممنونم.

خوب بود مرسی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">