وبلاگ کتاب فارسی

علم و دانش؛ فرهنگ سازی اجتماعی

وبلاگ کتاب فارسی

علم و دانش؛ فرهنگ سازی اجتماعی

هر جامعه‌ای برای پیشرفت باید فرهنگ مردم خود را غنی سازی کند، بنابراین، توجه به فرهنگ کتاب و مطالعه، یکی از مهمترین مسائل فرهنگی امروز جامعه ما خواهد بود.

منوی بلاگ
آخرین نظرات
  • ۱۸ فروردين ۹۶، ۲۰:۱۹ - هادی
    خوب

بهره گیری از فرهنگ های مختلف

يكشنبه, ۱ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۹:۲۹ ب.ظ

هر جامعه ای بر فرض اینکه بتواند فرهنگ موجود خود را غنی سازی کند، می تواند از روش های دیگری برای افزایش سطح فرهنگی مردم خود نیز استفاده کند، یکی از این روش ها استفاده از فرهنگ دیگر جوامع است، بدیهی است که هر فرهنگی در هر جامعه ای دارای نقاط ضعف و قوت می باشد، اگر فرهنگ سازی یک جامعه قوی باشد می تواند از نقاط قوت آن به نفع خود استفاده کرده و نقاط ضعف آن را از بین ببرد.

چطور می توان از فرهنگ های دیگر بهره برداری کرد؟
وارد کردن فرهنگی از جایی به جای دیگر کار ساده ای نیست که با یک ماه و یکسال تلاش به انجام برسد! بلکه باید سال های متمادی روی آن تلاش و کوشش و آسیب شناسی شود، اما مسائل مهم تری وجود دارند که قبل از بهره گیری فرهنگی از خارج، باید به آن رسیدگی کرد؛ از جمله آن مسائل بهینه سازی فرهنگ فعلی است، اگر هنوز فرهنگ های امروزی مردم آسیب شناسی نشده است اول باید به این مسئله رسیدگی شود و وارد کردن فرهنگ دیگر به داخل کشور را در دستور بعدی کار قرار داده شود. اما امکان انجام هر دوی این امور در کنار یکدیگر نیز وجود دارد کارکنان فرهنگی می توانند در عین اینکه مسائل داخلی را بررسی و تنظیم می کنند به فکر وارد کردن طرز تفکرات صحیح از خارج کشور هم باشند.


چطور می توان فرهنگ صحیحی را وارد جامعه کرد؟
همانطور که دشمن ما با حلیه های مختلف قصد دارد فرهنگ مملکت ما را خراب کند، بهترین روش دفاعی اینست که ما در مقابل علاوه بر خنثی سازی حیله های دشمن اقدام به وارد کردن فرهنگ های صحیح به داخل کشور کنیم،، از طرق متعددی می توان این فرهنگ های صحیح را وارد کرد، از جمله؛

1. تلویزیون و رسانه: رسانه های عمومی و رسانه ملی، نقش بزرگی در فرهنگ سازی میان مردم دارند، تجربه ثابت کرده است که این رسانه ها به سادگی می توانند فرهنگ و سبک زندگی جدیدی وارد زندگی مردم نمایند، چه خوب است که با بررسی فرهنگ های صحیح و کارساز آن را بوسیله رسانه ملی به جامعه عرضه بداریم. تلویزیون و رسانه می تواند با ساخت فیلم های علمی آموزشی و فرهنگی به شیوه ای جذاب و عامه پسند فرهنگ های درستی از قبیل مطالعه و علم آموزی را ترویج دهد، دشمن ما نیز بیشتر از همین طریق به جامعه کنونی ما ضربه وارد می کند.

2. سایت ها و وبلاگ ها: سایت ها وبلاگ ها هم می توانند نقش مؤثری در فرهنگ سازی داشته باشند، این تارنماها می توانند با انتشار نوشته های جذاب و مفید به فرهنگ جامعه خود کمک کنند، شیوه بیان صحیح، مستند بودن نوشته ها و طراحی زیبای ظاهری نوشتار در وب می تواند به جذب مخاطب، کمک ویژه ای کند، از آنجا که اکثر مردم کشور ما از کاربران شبکه اینترنت می باشد، این روش یکی از مؤثرترین روش های فرهنگ سازی اجتماعی خواهد بود.

3. توجه به نقاط قوت جوامع دیگر: برای اینکه فرهنگ سازی خارجی باعث پیشرفت یک جامعه شود، لازم است ابتدا امتیازات جامعه ای را که دارای آن فرهنگ است بررسی کنند، برای مثال کشوری که آمار مطالعه در آن بیشتر از سایر کشور هاست، سطح فرهنگی و درک اجتماعی بالاتری نسبت به سایر کشورها دارند. همین موضوع را می توان هدف قرار داد و علت آن را به دست آورد، آنگاه از طریق رسانه ها و مقالات و اینترنت و ... آن را به تدریج وارد نظام اجتماعی کرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">