وبلاگ کتاب فارسی

علم و دانش؛ فرهنگ سازی اجتماعی

وبلاگ کتاب فارسی

علم و دانش؛ فرهنگ سازی اجتماعی

هر جامعه‌ای برای پیشرفت باید فرهنگ مردم خود را غنی سازی کند، بنابراین، توجه به فرهنگ کتاب و مطالعه، یکی از مهمترین مسائل فرهنگی امروز جامعه ما خواهد بود.

منوی بلاگ
آخرین نظرات
  • ۱۸ فروردين ۹۶، ۲۰:۱۹ - هادی
    خوب

موضوع نوشتن خود را تعیین کنید

دوشنبه, ۲ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۹:۴۷ ب.ظ

برای اینکه بتوانید مطالب مورد رضایت خوانندگان و مخاطبانتان ارائه بدهید، لازم است که استعدادها و علایق خود را نیز در نظر بگیرید. و در زمینه ای که به آن علاقه دارید شروع به نوشتن کنید، این کار علاوه بر اینکه برای خود شخص نویسندگی لذت بخش است باعث ارائه مطالبی با کیفیت تر و تخصصی تر خواهد شد.

یقینا با در نظر گرفتن علایق شخصی و استعدادها می توان به نتیجه بهتری رسید. کسی به موضوعی علاقمند باشد، حتی اگر بطور رسمی قصد نوشتن نداشته باشد، سعی در مورد موضوع مورد علاقه اش مطالعه کند و منبعی از آن را در اختیار داشته باشد. معمولا وقتی شخصی بخاطر هدف هایی که در ذهنش خودش ساخته به سراغ کاری می رود که به آن علاقه ای ندارد، به نتیجه و هدف مطلوبش نمی رسد و بعد از مدتی از ادامه کار خسته و آن را کنار می گذارد، اما اگر موضوعی را که مدنظر دارد و پیرامون آن اطلاعات و منابعی نیز در اختیار دارد می تواند شروع به انجام نویسندگی در همان محدوده نماید و آثار ارزشمندی تحویل دهد.

وجود منابع نیز یکی دیگر از عوامل مؤثر در ادامه کار است، هر حرفه ای نیازمند به منبع و درون مایه است، کسی به شعر علاقه دارد برای اینکه بتواند اشعار زیبایی پدید آورد باید طبع شعر داشته باشد، یک گزارشگر باید منبعی برای نوشتن خبر در اختیار داشته باشد و همچنین یک نویسنده نیز باید به منابعی که او را برای ادامه کار کمک کنند داشته باشند.

منابع یک نویسنده چه چیزهایی است؟

همانطور که گفته شد، هر نویسنده ای باید به زمینه و موضوع نوشتن خود علاقمند باشد و از آنجایی که نویسندگی دایره وسیعی دارد و هر نوع نوشتنی را شامل می شود، بهتر است زمینه مورد علاقه را برای شروع کار انتخاب نماید. اما در مورد منابع اطلاعاتی، باید گفت که هر نوشته ای باید از منبعی ولو ذهن نویسنده نشأت گرفته باشد. اما براحتی می توان با افزایش معلومات و دانسته ها در زمینه دلخواه به این منابع ذهنی افزود و آن را تکامل بخشید.

1. ذهن کنجکاو و جستجوگر: اگر نویسنده ای دارای ذهن کنجکاوی باشد می تواند در مورد کوچکترین مطالبی که به گوشش رسیده یا به ذهنش خطور کرده صفحات زیادی مطلب مفید بنویسد. داشتن ذهن کنجکاو و فعال قبل از اینکه خدادادی باشد می توان اکتسابی باشد و با مطالعه زیاد و ممارست، قدرت ذهن را افزایش داد، راه های متعدد دیگری نیز برای افزایش قدرت ذهن وجود دارد که ما برای حفظ اختصار مطلب از گفتن آن ها چشم پوشی می کنیم.

2. در اختیار داشتن کتب مرتبط: قبلا اشاره شد که مطالعه زیاد سر رشته های زیادی نیز به دست نویسنده برای نوشتن می دهد، یکی از منابع یک نویسنده نیز می تواند کتاب های مرتبط باشد، اگر نویسنده ای مثلا به موضوع جامعه شناسی علاقه داشته باشد باید کتب مرتبط با این موضوع را در اختیار داشته باشد و مطالعه کند، بعد از مطالعه در مورد آن فکر کند و نظر خودش را بنویسد، به این ترتیب از منابع در دسترس به نفع خود بهره برداری کرده است.

3. تحقیق و بررسی: تحقیق و بررسی در علوم مختلف بر دو قسم است، قسم اول آن این است که شخص محقق برای انجام تحقیق به کتاب ها و نوشته های دیگر مراجعه می کند و از آن به عنوان منابع تحقیقی خود بهره می گیرد. در روش دوم این است که محقق با صحبت کردن، سؤال کردن و تفحس در مورد موضوع مورد نظرش اطلاعاتی به دست می آورد، و آن را می نویسد بعد از آن نتیجه گیری کرده و مقاله خود را کامل می کند. توجه به هر دو روش برای کسب منابع اطلاعاتی لازم و ضروری است.

نتیجه می گیریم که اگر نویسنده دو صفت یاد شده یعنی داشتن علاقه و منابع را دارا باشد به مراتب می تواند یک نویسنده موفق تری باشد.

نظرات  (۱۰)

هالا! من در حال خواندن وبسایت شما هستم
و در نهایت شجاعت به جلو رفت و به شما فریاد می زند
خارج از Atascocita Tx! فقط می خواستم بدونم
کار عالی!
هیچی اش معلوم نیست
من یک پسر 13 ساله هستم  و عاشق نوشتن کتابم ولی موضوعی برای نوشتن به ذهنم نمی رسد .
باعرض سلام وخسته نباشیدبع نوشتن تازه علاقه مند شدماماموضوع خاصی به ذهنم نمیخورد لطفا کمکم  کنید 
باعرض سلام وخسته نباشیدبع نوشتن تازه علاقه مند شدماماموضوع خاصی به ذهنم نمیخورد لطفا کمکم  کنید 
سلام
وقت بخیر
سایت بسیار خوب و پر محتوایی دارید
ممنون میشم منو با اسم

www.sandooj.ir
مجله اینترنتی سندوج

لینک کنید
سپاس فراوان
با سلام و عرض خسته نباشید 
من به نویسندگی علاقه وافری دارم ولی مهمترین مشکل من این است که ترس دارم دست به قلبم بشوم و به خودم میگویم این کار تخصص میخواهد  ولی من در این زمینه پیش زمینه ی ندارم ولی چه کنم که عاشقشم 
من یک دانش اموز 13 ساله ام و به نوشتن تازه علاقه مند شده ام اما موضوع خاصی به ذهنم نمیخورد لطفا کمکم منید

سلام من عاشق نویسندگی هستم تا الانم داستان زیاد نوشتم ولی دوستدارم حرفه ای تر ان رودنبال کنم ونمیدونم بایدچطوری حرفه ای شم اگه میشه کمکم کنیدممنون

۱۲ آبان ۹۲ ، ۲۱:۴۵ مهدی نادری نژاد
با عرض سلام و خسته نباشید
من دانش آموزی 13 ساله هستم و به نویسندگی علاقه ی خاصی دارم، ولی موضوعی برای نوشتن ندارم خاطره می نویسم ولی خوب موضوع ندارم ؛ لذا از شما درخواست می کنم موضوعاتی جذاب برای این محدوده ی سنی به اینجانب پیشنهاد دهید و به ایمیلی ارسال نمایید 
باشکر طرفدار این وبلاگ

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">