وبلاگ کتاب فارسی

علم و دانش؛ فرهنگ سازی اجتماعی

وبلاگ کتاب فارسی

علم و دانش؛ فرهنگ سازی اجتماعی

هر جامعه‌ای برای پیشرفت باید فرهنگ مردم خود را غنی سازی کند، بنابراین، توجه به فرهنگ کتاب و مطالعه، یکی از مهمترین مسائل فرهنگی امروز جامعه ما خواهد بود.

منوی بلاگ
آخرین نظرات
  • ۱۸ فروردين ۹۶، ۲۰:۱۹ - هادی
    خوب

دفترچه ثبت وقایع

جمعه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۲، ۰۶:۳۴ ب.ظ

هر هنرمندی در هر رشته ای که مشغول به فعالیت است اگر قصد داشته باشد در زمینه فعالیت خود، فردی موفق و باتجربه باشد باید هنر خود را با زندگی فردی خود همراه و همسو نماید. بعنوان مثال یک عکاس وقتی منظره ای جالب و زیبا را می بیند به فکر حرفه اش یعنی عکاسی می افتد حتی اگر قصد عکاسی نداشته باشد، یا یک شاعر وقتی حس شعرگویی و ادبی اش گل می کند می تواند اشعار زیبایی بسراید، و این امر ممکن است در هر زمان و هر مکانی اتفاق بیفتد، و این هنر شخص هنرمند است که از این اتفاقات نهایت استفاده را ببرد.

این موضوع در مورد یک نویسنده خوب و باتجربه هم صادق است، یک نویسنده می تواند از وقایعی که در زندگی فردی خود اتفاق می افتد عکس برداری کند و آن را در دفترچه خاطرات ثبت نماید. زمینه های متفاوتی برای ایجاد حس نوشتن وجود دارد گاهی یک موقعیت خاص بوجود می آید، گاهی با تفکر و تأمل در مورد مسئله ای و گاهی هم بخاطر علاقه به موضوعی حس نوشتن در فرد تحریک می شود، ثبت این وقایع به روحیه نویسندگی کمک شایانی می کند.

وقتی موضوعی ذهن شخص نویسنده را بخود مشغول می کند، نویسنده دست به قلم می گیرد و شروع به نوشتن می کند این وقایعی که نویسنده آن ها را به ثبت می رساند دست نوشته های شخصی خود اوست و می تواند به هرگونه به حسب حالات مختلفی که برای شخص بوجود می آید، نوشته شود.

ثبت وقایع به نیروی نگارش کمک می کند و وقتی که این نیرو در انسان ملکه شود، هرکجا و هر زمان که نویسنده اراده کند می تواند از آن بهره برداری کند. حس نوشتن نیز مانند حواس ظاهری انسان قابل تقویت و پرورش است، کسی به عکاسی علاقه دارد به دنبال مناظر زیبا و طبیعت می گردد و بهترین عکس ها را می گیرد همچنین نویسنده که می تواند اتفاقات پیرامون خودش را روی کاغذ بیاورد و آن را از وهم و خیال به نوشتار و واقعیت بدل کند.

کیفیت ثبت وقایع
نوشتن دفترچه خاطرات یکی از روش هایی است که نویسندگان مشهور بکار می گرفتند. کمتر کسی را پیدا می کنید که نویسنده بنامی بوده باشد ولی یک دفترچه خاطرات یا دست نوشته شخصی، نداشته باشد. چیزی که قرار است در این دفترچه بنویسید لزوما گزارشی از اتفاقات اطراف نیست! بلکه می تواند هرچیزی باشد که در مورد آن کنجکاو شده اید و یا اینکه به آن علاقه دارید؛ گاهی با قرار گرفتن در موقعیتی داستانی در ذهن شخص بوجود می آید و نویسنده آن ها را همانطور که در ذهن دارد می نویسد و یک داستان را بوجود می آورد، و به محض اینکه شخص شروع به نوشتن کند ذهن خلاق نویسنده آن را گسترش داده و وسعت می بخشد.

همانطور که اشاره شد، دفترچه خاطرات یک نوشتار رسمی نیست که قرار باشد مخاطبینی را به خود جذب نماید، بلکه نوشته های شخصی هر فرد است که از ذهن بروی کاغذ آورده می شود. پس لزومی ندارد در نوشتن خاطرات و ثبت وقایع خود، ادبیات نگارشی و چهارچوب آن را رعایت کنید و خود را در نوشتن به تکلف بیندازید، بلکه قصد و غرض از این نوشته ها، انجام رسالت نگارندگی یعنی «نوشتن» است پس با چشم پوشی از هر موضوع و مسئله ای شروع به نوشتن کنید.

اگر فقط قصد دارید روحیه نوشتن و نویسندگی را تقویت کنید، لازم نیست به نکات نگارشی دقت کنید اما اگر هر دو هدف مدنظر شماست چه بهتر است که به هنگام ثبت وقایع و نوشته ها از آرایه های ادبی، تشبیه و استعاره و تمثیل هم بهره بگیرید و قوای نگارشی و کیفیت آن را بهبود ببخشید. دفترچه خاطرات علاوه بر آنکه ممکن است بعدها برایتان یادآور بسیاری از اتفاقات باشد، همچنین می تواند سرمنشأ نوشته های شما در آینده باشد. اکثر اوقات با مطالعه این خاطرات، سر رشته نوشته ای جدید بوجود می آید و متنی جدید، زاده خواهد شد.

نظرات  (۲)

۲۹ خرداد ۹۲ ، ۱۳:۳۸ پدرام شاکری نوا
سلام،
بسیار زیبا نوشتید.
ممنون.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">